Monday, March 29, 2010

Βάψιμο αυγών με φυτικό τρόπο

Εδώ και 2-3 εβδομάδες, κάνω πειράματα για να βάψω αυγά με φυσικό και φυτικό τρόπο. Τις χημικές βαφές δεν τις συμπαθώ καθόλου. Μπορεί να κάνουν πολύ ωραίο βάψιμο, αλλά έτσι και περάσει μέσα η μπογιά, εγώ δεν τα τρώω. Να μη σας πω ότι δεν τα τρώω έτσι κι αλλιώς τα βαμμένα αυγά, καθώς η κόκκινη μπογιά γεμίζει και εσωτερικά το αυγό, όπως τα καθαρίζεις. Ο λόγος που έβαψα έτσι τα αυγά, ήταν για να δω την επίδραση που έχουν τα φυσικά χρώματα στα αυγά και τη συμπεριφορά τους καθώς μένουν πολλή ώρα μέσα στη φυτική βαφή, αλλά και μετά.



Όλα τα πειράματα έγιναν με 2 αυγά τα οποία έβρασαν σε μικρό μεταλλικό μπωλ μαζί με το βαφικό μέσον, με 1 λίτρο νερό περίπου, νερό τόσο σε ποσότητα, ώστε να σκεπάζει τα αυγά.

Στην περίπτωση του κόκκινου λάχανου, τα αυγά έβρασαν μαζί με ξύδι (περίπου μισό φλυτζάνι τσαγιού. Στην περίπτωση του παντζαριού, το ξύδι προστέθηκε μετά το βράσιμο (γιατί ξέχασα να το βάλω στην αρχή). Στην περίπτωση των κρεμμυδιών και του σαφράν, απλά ξέχασα να βάλω ξύδι.

Για το αποτέλεσμα που βλέπετε στις φωτό, χρησιμοποιήθηκαν:

παράδειγμα 1: 2 γουλιά φρέσκο παντζάρι
παράδειγμα 2: 3 κ. σ. σαφράν
παράδειγμα 3: σχεδόν 1/3 ενός μικρού κεφαλιού κόκκινου λάχανου
παράδειγμα 4: φλούδες από 5 κρεμμύδια
παράδειγμα 5: σουμάκ. Φωτό από αυτό το παράδειγμα δεν θα δείτε, διότι πολύ απλά το αποτέλεσμα δεν ήταν το επιθυμητό. Το σουμάκ, δεν έβαψε σχεδόν καθόλου τα αυγά.



Για κάθε μια από τις περιπτώσεις, αλλά και για τις διχρωμίες που βλέπετε στα αυγά που είναι βρασμένα με παντζάρι και με κόκκινο λάχανο, έκανα τα παρακάτω:

Τα αυγά που χρησιμοποιήθηκαν σε όλα τα πειράματα ήταν σκούρου χρώματος.

Βράσιμο με παντζάρι:
Τα αυγά, έβαψαν μαζί με 2 γουλιά παντζάρια, κομμένα σε μικρούς κύβους. Μετά τα 20 λεπτά, έσβησα τη φωτιά, άφησα τα μπωλ πάνω στο μάτι και πρόσθεσα μισό φλυτζάνι ξύδι. Άφησα τα αυγά μέσα στο κατακόκκινο ζουμί για πάνω από 12ωρο. Μπορώ να πω, ότι το χρώμα, ουσιαστικά επετεύχθη κατά την παραμονή των αυγών στο παντζαροζούμι και όχι κατά το βρασμό τόσο. Το ξύδι βοηθάει γενικά τις βαφές να σταθεροποιηθούν. Γι΄ αυτό παλιά οι νοικοκυρές που έπλεναν στο χέρι μαύρα ρούχα, έβαζαν ξύδι, για να ξαναζωντανέψουν τα χρώματα.
Την επόμενη μέρα, έβγαλα το ένα αυγό νωρίτερα από το άλλο. Όταν έτριψα με το χέρι μου το αυγό, είδα ότι είχε κάνει μια κρούστα το χρώμα, η οποία έφευγε με το τρίψιμο. Έτριψα όλο το αυγό και προέκυψε ένα ροζουλί αυγό. Το άλλο που δεν το έτριψα, έγινε πιο σκούρο.

Βράσιμο με σαφράν:
Τα αυγά, έβαψαν μαζί με 3 κ. σ. σαφράν. Δεν πρόσθεσα ξύδι καθόλου. Άφησα τα αυγά μια νύχτα μέσα στο ζουμί που έβρασαν. Το τύλιγμα εξωτερικά έγινε με τούλι, που δεν ήταν ιδανικό νομίζω για να βγει στάμπα από φύλλα. Βγήκε το φυλλαράκι, αλλά είναι τόσο αχνό που δεν φαίνεται. Πάντως,, το τούλι, από κατάλευκο έγινε κατακίτρινο. Για του λόγου το αληθές, ρίξτε μια ματιά πριν και μετά τη βαφή.

Βράσιμο με κόκκινο λάχανο:
Το λάχανο ήταν μικρό, σε μέγεθος γκρέιπφρουτ. Χρησιμοποίησα το 1/3 από το κόκκινο λάχανο, το οποίο έκοψα σε μικρά κομμάτια. Έβρασε μαζί με τα αυγά και με ξύδι. Έκανε ένα καταπληκτικό μωβ-μπλε ζουμί και όπως και τα παντζάρια, η βαφή επέδρασε μετά το βράσιμο, κατά την παραμονή των αυγών μέσα σ’ αυτό. Τα άφησα κι αυτά όλη νύχτα, πάνω από 12ωρο. Μετά από μερικές ώρες, πάλι έβγαλα και έτριψα το ένα αυγό που είχε μια κρούστα, έτσι έγινε αχνό γαλάζιο, ενώ το άλλο έγινε πιο μπλε.

Βράσιμο με φλούδες κρεμμυδιών:
Για το βράσιμο, χρησιμοποίησα 5 μέτρια κρεμμύδια. Τα κρεμμύδια, δεν χρειάστηκε να τα καθαρίσω μονομιάς, αλλά τα κράτησα σε σακούλα, όλη τη βδομάδα από τα μαγειρέματα που έκανα. Από τα κρεμμύδια, κρατάμε μόνο την εξωτερική φλούδα. Όσο πιο πολλά βάλετε, τόσο πιο σκούρα θα βγουν τα αυγά. Κάπου είχα διαβάσει, ότι κλείνουμε τα αυγά μέσα σε τούλι, για να μην κάνουν χαρακιές στα αυγά, καθώς κινούνται με το βρασμό ανάμεσα από τα αυγά. Το έκανα, αλλά στην πορεία πρόσθεσα κι άλλα φλούδια (είχα ξεκινήσει με λιγότερα από 5 κρεμμύδια). Δεν έκαναν ιδιαίτερες χαρακιές και βγήκε ένα ικανοποιητικό σκούρο χρώμα. Γενικά, σε όλες τις δοκιμές, αν βάλετε στάμπα ένα φυλλαράκι, φαίνεται η διαφορά του άβαφτου από τα βαμμένα.

Βράσιμο με σουμάκ:
Το σουμάκ, είναι ένα μπαχαρικό, το οποίο έχει έντονο σκούρο κόκκινο χρώμα. Παρόλα αυτά, δεν έβαψαν καθόλου τα αυγά και δεν άξιζε καν να τα φωτογραφίσω.

Σε ένα ξένο σάιτ, διάβασα ότι επίσης μπορούμε να βάψουμε τα αυγά με στιγμιαίο καφέ, για σκούρο καφέ χρώμα. Επίσης μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε φλούδα πορτοκαλιού, σπανάκι, κουρκουμά, παπαρούνες κλπ. Ενδέχεται πάντως, με κάποιες από τις φυτικές βαφές, τα αυγά να πάρουν ελαφρώς τη γεύση του βαφικού μέσου.

Στην περίπτωση των κρεμμυδιών και του πατζαριού, χρησιμοποίησα κάλτσα για να σταθεροποιήσω το φύλλο για τη στάμπα και είχε πολύ καλό αποτέλεσμα.

Γενικά, ο πιο εύκολος τρόπος και ανέξοδος, ήταν το βάψιμο με τα κρεμμύδια ενώ το βάψιμο με κόκκινο λάχανο, έδωσε το πιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα.

Καλή Μεγάλη Εβδομάδα να έχουμε!

24 comments:

  1. Και του χρόνου!
    Και εμένα η βαφή με το κρεμμύδι μου άρεσε περισσότερο! Πολύ γλυκό χρώμα!
    Θα δοκιμάσω και εγώ!

    ReplyDelete
  2. Deli,όμορφα τα αυγουλάκια σου και οικολογικά βαμμένα!
    Κόκκινο λάχανο δεν έχω,κρεμμύδια όμως΄ναι,άσε που θα ζητήσω κι από το μανάβη μου.Κρεμμύδια χρησιμοποιούσαμε με τα κορίτσια,όταν πήγαιναν σχολείο.
    Φιλιά!Και του χρόνου!

    ReplyDelete
  3. Πολύ όμορφα Κική μου τα αυγουλάκια σου! Και του χρόνου να είσαι καλά να ξαναφτιάξεις!
    ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ

    ReplyDelete
  4. Γεια σου Κικη με τα πειραματα,παντως τα χρωματα ειναι πολυ γλυκα και ξεφευγουν απο το παραδοσιακο κοκκινο.Καλη εβδομαδα να εχεις.

    ReplyDelete
  5. Θα έλεγα ότι προτιμώ αυτά τα φυτικά χρώματα και όπως είναι.
    Παρεπιπτόντως είναι πολύ ωραία.

    Καλό Πάσχα.

    ReplyDelete
  6. Πολύ ωραία ανάρτηση Κική. Φοβερές οι ιδέες σου για την βαφή των αβγών. Θα το προσπαθήσω κι εγώ μάλλον αυτό με το κρεμμύδι και το λάχανο. Σ' ευχαριστώ για τις ιδέες!
    Μάγδα

    ReplyDelete
  7. Καλημέρα πολύ ωραία αυτά που έφτιαξες!!Εγώ θα προσπαθήσω με κάτι διαφορετικό που διάβασα και θα δούμε τα αποτελέσματα σε δυο μέρες!!

    ReplyDelete
  8. Καλημέρα πολύ ωραία η ιδέα σου Κικί.
    Φυσικά και υγιεινά.
    Καλή Μεγάλη Εβδομάδα.

    ReplyDelete
  9. Πολύ όμορφα !! και καταπληκτική η ιδέα σου.
    Και του χρόνου!
    Φιλιά
    Καλή εβδομάδα

    ReplyDelete
  10. ενδιαφέρον!! ειδικά αυτό με το κρεμμύδι, το είχα ξανακούσει αλλά δεν ήξερα ακριβώς πως...

    ReplyDelete
  11. Πολύ ωραία η ιδέα σου Κική μου και μου αρέσει ο εναλλακτικός τρόπος βαφής. Προσωπικά προτιμώ τα αυγά που δεν είναι κλασσικά κόκκινα γυαλιστερά και έχουν ένα πιο φυσικό, αχνό χρώμα. Να είσαι καλά και να έχεις καλό Πάσχα σου εύχομαι! Πολλά φιλιά!

    ReplyDelete
  12. Ιδιαίτερα εμπεριστατωμένη η ανάρτηση και ευχαριστούμε πολύ, μέρες που είναι...Αυτό με το κόκκινο λάχανο είχα σκοπό να το δοκιμάσω κάποια στιγμή, μετά το δικό σου αποτέλεσμα όμως θα το κάνω φέτος οπωσδήποτε!!Μ' άρεσε πολύ! Κατά τα άλλα, παντζάρια, κρεμμύδια κλπ τα έκανα πέρυσι, δεν ενθουσιάστηκα όμως...Το σουμάκ δεν ξέρω τι είναι, ελπίζω όμως να μην είναι το ριζάρι που πήρα για να δοκιμάσω φέτος... Έχω μεγάλη περιέργεια να δω πώς θα είναι αλλά λέω να το αφήσω μέχρι τη Μεγάλη Πέμπτη...

    Εντωμεταξύ, ψάχνω να βρω άσπρα αυγά, δε βρίσκω πουθενά. Στο Λιντλ είχα δει αλλά πήγα σήμερα κι έχουν εξαφανιστεί. Καμια ιδέα;;;

    ReplyDelete
  13. Και του χρόνου Κική!!! Πολύ ωραία τα αυγουλάκια με τις φυτικές βαφές. Δεν τα έχω επιχειρήσει ποτέ... φοβάμαι την αποτυχία...
    Αυτό με το κρεμμύδι, νομίζω ήταν το καλύτερο για μένα.
    Της κόρης μου πάντως της άρεσε με το κόκκινο λάχανο...

    Καλό Πάσχα να έχουμε!!!

    ReplyDelete
  14. Και του χρόνου Κικίτσα!
    Καλή Μεγαλοβδομάδα, Καλό Πάσχα να έχουμε!

    ReplyDelete
  15. Καλή Μεγάλη Εβδομάδα και Καλό Πάσχα να έχουμε. Εξαιρετικά χρήσιμη αυτή η ανάρτηση!

    ReplyDelete
  16. Kι εγώ δεν τα μπορώ τα αυτά με τις βαφές που μπαίνουν μέσα και μετά πετάς το μισό αυγό για να το καθαρίσεις και να το φας.
    Ασε που και να μην εχει μπει θα βάψει την ώρα που το καθαρίζεις όπως λες κι εσύ.

    Εμένα μου αρέσουν όλα τα χρώματα σου Κική. Και ας βγήκαν κάποια αχνά. Μοιάζουν με τα αυγά που έκαναν πριν πολλά πολλά χρόνια και μας φέρνουν μνήμες άλλη εποχής (προ βαφών χημικών & μοντέρνων χρωμάτων φοσφοριζέ).

    Και του χρόνου.

    ReplyDelete
  17. Αγγελική, με κρεμμύδι είναι ο πιο εύκολος τρόπος νομίζω!

    Ελένη, ειναι και εύκολο να τα βρεις. Το ειχες ξανακάνει με τα κοριτσάκια ε; Ωραία!

    Λίλα ευχαριστώ! Καλά να περάσετε!

    Δημιουργία, ναι. Ξεφεύγουν από το παραδοσιακό, αλλα ε΄ναι γλυκούλια. Θα τα κρατήσω για διακοσμητικά μετά.

    ReplyDelete
  18. Θαλασσένια, με τόση βαφή που έχουν δει τα μάτια μου τόσα χρόνια κι εγώ προτιμώ ένα φυσικό τρόπο. Ευχαριστώ! Επίσης!

    Μάγδα ευχαριστώ! Αν δεν τα έκανα μόνη μου, δεν θα με έπειθαν για το πώ γίνονται! χαχα!

    Ξανθή με χαρτοπετσέτα;

    Λίνα ευχαριστώ! Επίσης!

    ReplyDelete
  19. Αστέρι ευχαριστώ! Επίσης!

    Μαριέλα κι εγώ είχα ακούσει για όλους τους τρόπους αλλά δεν είχα κάνει ποτέ κανέναν.

    Μαρία, ευχαριστώ πολύ! Καλά να περάσεις!

    Ανεράιδα, νομίζω ότι ένα από τα μπλογκ που είχα διαβάσει για τα κρεμμύδια ήταν και το δικό σου. Δεν είμαι σίγουρη.
    Το σουμάκ νομίζω ότι δεν είναι το ίδιο με το ριζάρι. Άσπρα αυγά έψαχνα κι εγώ αλλα δεν έβρισκα. Πλύνε τα πάντως πριν. Βοηθάει.

    ReplyDelete
  20. Painter και η αποτυχία στα πλαίσια της μάθησης είναι. Κι εμένα μου αρέσει το γαλάζιο του λάχανου!
    Καλό Πάσχα!

    Έλενα ευχαριστώ! Επίσης! Καλή επιτυχία στο παιδί!

    Μένια ευχαριστώ! Καλά να περάσετε!

    Μάριον, γίνονται τόσο σίχαμα την ώρα που τα καθαρίζεις με τις μπογιές στα χέρια, που εγώ τουλάχιστον έχω χρόνια να φάω.
    Ευχαριστώ!

    ReplyDelete
  21. Δεν ειναι μονο τα αυγά σου τέλεια, κυρίως ο τρόπος που το δοκίμασες και μας το παρουσίασες, αξίζει πολλά. Μπράβο σου. Θα ήθελα να το αναδημοσιεύσω σε μια ανάρτηση που θα περιλαμβάνει και άλλους τρόπους βαψίματος αυγών, φυσικά και θα αναφέρω την πηγή. Αν θέλεις δές το blog μου http://evitathess.blogspot.com/ και απάντησε μου στο evethess@yahoo.gr. Thanks anyway.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Εβίτα δες μέιλ! Ευχαριστώ! Πολύ ωραίες ιδέες πράγματι!

      Delete
  22. Και του χρόνου Κική μου! Το νούμερο 3 με το λάχανο και το 4 με την καρδιά πολύ μου άρεσαν! Εμένα μου έφεραν ριζάρι και θα κανω την απόπειρα σε λίγες μέρες. Ελπίζω να τα καταφέρω!
    Καλό Σ/Κ!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ευχαριστώ Θεανώ μου! Καλό Πάσχα!

      Delete